سون آلما

سون آلما

معرفی و آموزش هنر دیجیتال و طراحی گرفیک دو بعدی و سه بعدی و مقالات حرفه ای
سون آلما

سون آلما

معرفی و آموزش هنر دیجیتال و طراحی گرفیک دو بعدی و سه بعدی و مقالات حرفه ای

Blender 3d

 Blender 3d


نرم افزاری با قابلیت های ویژه که امکانات آن را در هیچ نرم افزار دیگری پیدا نخواهید کرد.   اما تعداد کاربران این نرم افزار به خاطر این امکانات و قدرت نیست،علت آن رایگان بودن Blender است.

در دنیایی که نرم افزارهای مدلسازی و انیمیشن با قیمت های 1000$ تا 10000$ به فروش می رسند، وجود یک نرم افزار رایگان آن هم با این قابلیت ها به عنوان یک نعمت شناخته خواهد شد. اما با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران، و امکان خرید نرم افزارهای بسیار گران قیمت دنیا فقط به قیمت 2 تا 5 هزار تومان، عموما کاربران با توجه به مد و یا پیشنهاد دوستان و یا مشاهده یک فیلم آموزشی یا تبلیغاتی ، یکی از نرم افزارهای مدلسازی پولی را انتخاب کرده و Blender تا به امروز در ایران تنها و بی یار مانده است. البته Blender نه تنها رایگان است بلکه سورس آن نیز رایگان و در اختیار عموم قرار دارد و شما میتوانید به دلخواه خود قابلیت جدید به آن اضافه کرده و یا قابلیت های آن را تغییر دهید.


Blender بر پایه زبان Python ساخته شده و شما میتوانید افزونه های خود را در این زبان به محیط برنامه اضافه کنید. واقعا نمیدانیم از کجا و چگونه Blender را معرفی کنم همانطور که برای معرفی Maya و Max نیز همین مشکل را خواهم داشت. اجازه دهید از محیط مدلسازی شروع کنیم. مدلسازی در Blender با پشتیبانی از فرمت های Mesh , Polygon , NURBS , Surface , Bezier , B-Spline , MeteBalls و بردارها شروع می شود. ایجاد مدلها با توابع Subdivide با همان قدرت نرم افزارهای معروف چون مایا و مکس همراه است و هیچ کم و کاستی در این بین وجود ندارد. لازم به ذکر است که محیط در Blender وجود دارد که ما آن را به نام Sculpting mode می شناسیم. بله درست متوجه شدید. شما با وجود Blender به نرم افزارهای ZBrush و MudBox احتیاجی نخواهید داشت.

ابزارها و قلم های بسیار زیادی در اختیار شماست تا بتوانید پیکره مدلهای خود را بتراشید و شکل دهید . زمانی که با محیط Sculpt در نرم افزار Blender کار میکنید، از تعجب دهانتان باز خواهد ماند. چند پارامتر بسیار ساده ولی قدرتمند شما را در ساخت مدل یاری خواهد کرد که البته از یک نرم افزار متن باز ( Open Source) هم همین انتظار می رود. نکته مهم اینجاست که با کمی مهارت در برنامه نویسی میتوانید خودتان ابزارهای مورد نیازتان را به محیط این برنامه اضافه نمایید.هموار سازی در Blender بسیار قدرتمند بوده و با استفاده از توابع و ویرایش گرهای بسیار زیاد آن میتوانید مدلهای اورگانیک و کاراکترهای بسیار کاملی را ایجاد کنید.

محیط UV و ایجاد Texture و Map در Blender با همان قدرت محیط مدلینگ در اختیار شماست. ابزارهای بسیار بسیار زیادی وجود دارد که شما میتوانید در کار بروی مدلها از آن ها استفاده کنید. محیط تعاملی و Realtime آن در بخش UV Mapping به شما این امکان را میدهد که در هر لحظه ، هر تغییری در UV را در پنجره نهایی رندرینگ نیز ملاحظه نمایید. پشتیبانی از حالات عمومی UV مانند Cube , Cylinder , Sphere, View Projection و محیط Multiple UV layers با ابزارهای بسیار قدرتمند آن در زمینه ساخت و ویرایش UV مانند UV Atlas , UV Organic و UV wizard در ایجاد UV برای مدلهای اورگانیک و شخصیت های پیچیده بسیار کارا و قدرتمند می باشد.

اما نمیتوانیم از یکی از ویژگی های Blender را به نام Multiple UV Layers به آسانی گذشت. این گزینه به شما امکان می دهد که بعد از ساخت مدل خود ( برای مثال یک شخصیت ) ، با زدن یک کلیک UV آن را ایجاد کرده ( UV باز از قسمت های مختلف شخصیت ) و سپس با انتخاب یک تصویر، UV را با مدل و تصویر تطبیق داده و سپس تصویر را بروی مدل Map کنید.همچنین عزیزانی که در حال ساخت مدل برای بازی های رایانه ای و نرم افزار های شبیه ساز هستند بدانند که توابع Texture Baking یا همان Render to Texture نیز با قدرت بسیار در اختیر شماست . شما میتوانید لایه های Ambient Occlusion , Normals , Displacement , Color , Shadow و دیگر لایه ها را به راحتی زدن یک دکمه ایجاد کنید. این محیط با پلاگین های قدرتمند پولی قابل مقایسه می باشد.

محیط داینامیک Blender نیز مانند دیگر بخش های آن قدرتمند و ساخت یافته می باشد. شبیه سازی Rigid Body ها توسط موتور داینامیک Bullet simulation قابل ایجاد می باشد. ایجاد استخوان بندی، وزن دهی به نقاط (vertex weighting) ، نقاط اتصال، برخورد اشیا و ... همگی با قدرت دیگر نرم افزارهای مطرح قابل ایجاد می باشد. بحث فیزیک و داینامیک در Blender نیاز به ده ها مقاله دیگر دارد اما انجام شبیه سازی های مو و پشم(hair & Fur) ، مایعات (liquid) و سیالات مانند دود، اتش و مه (Fluid simulator) و ... به سادگی قابل انجام است.
شبیه سازی اجسام نرم و پارچه ها (soft body and cloth) نیز دارای توابع بسیار زیادی در Blender می باشد. سیستم های ذره ای (particle systems) نیز با قابلیت های بسیار زیاد همانند دیگر نرم افزارها در اختیار کاربران این نرم افزار می باشد. نیروهای باد، فشار، اغتشاش و چرخش و دیگر نیروهای بازدارنده مانند سطوح  و برخورد بین ذرات و سطوح نیز در Blender پیش بینی شده است. نکته بسیار جالبی در این بخش وجود دارد و آن این است که در Blender یک Game Engine قرار دارد که شما میتوانید مدلها و متحرک سازی های خود را برای ایجاد بازی در محیط RealTime نرم افزار Blender ازمایش کنید و باید بدانید که تمامی پارامترها و خصوصیات داینامیکی و فیزیکی Blender در این محیط نیز قابل دسترس می باشد. محیط Game Engine در Blender با استفاده از توابع Bullet Physic شرکت Nvidia قادر خواهد بود تصادف و برخورد مدلها و اشیا را به صورت Realtime محاسبه و نمایش دهد تا بتوانید در این محیط بازی های سه بعدی خود را ایجاد کنید. این محیط نیز در صورت توانایی شما در برنامه نویسی و آشنایی با محیط موتورهای بازی، به صورت متن باز در اختیار شماست.


مبحث انیمیشن و متحرک سازی در Blender نیز همانطور که انتظار دارید کامل و بدون نقص است. هر آنچه را که بخواهید در این بخش خواهید یافت. از متحرک سازی کلید زنی تا  استفاده از ادوات Motion Capture و ویژگی های انحصاری این نرم افزار برای ساخت و متحرک سازی کاراکترها در Blender یافت می شود. باز هم فراموش نکنید هر کم و کاستی را میتوانید خودتان به برنامه اضافه نمایید.

بحث رندرینگ هم مانند دیگر نرم افزارها انجام خواهد شد. امروزه نرم افزار مستقلی را نمی یابید که محیط رندرینگ آن وابسته به پلاگین ها و موتورهای رندر خارجی نباشد( البته Lightwave 3D در این بین یک استثنا می باشد). Blender نیز با توجه به محیط رندرینگ قدرتمند خود که در آخرین نسخه خود که مجهز به نمایش رندرینگ Realtime می باشد و از قدرت CPU وکارت گرافیک (GPU) به صورت همزمان استفاده میکند، امکان استفاده از دیگر موتورها مانند Arion Render و Octane Render indigo rednder و دیگر موتورهای جدید را نیز فراهم آورده است. موتور رندرینگ Blender مجهز به الگوریتم های شبیه سازی Global Illumination می باشد و محیط رندرینگ آن به صورت Physicall Based می باشد. بخش رندرینگ Blender به صورت Node-Based بوده و کیفیت رندر آن بدون نقص می باشد. امکان رندر افکت های بسیار زیادی در Blender پیش بینی شده است که از مهمترین آنها میتوان به DOF , GI, Render to texture , Motion Blur , halo , Lens flare , fog, Ambient Occlusion , Multi pass rendering , Toon shading و دهها افکت دیگر نام برد.

اما در بخش رندرینگ یک سورپرایز نیز در انتظار کاربران وجود دارد. Blender مجهز به بخش Composite داخلی می باشد. در این صورت می توانید عملیات مقدماتی Composite مانند Multi Pass rendering را در درون محیط Blender انجام دهید. پشتیبانی از فرمت فایل Open EXR ، محیط Node-Based ، تبدیل کننده ها، گزینه های Color Correction ، Chroma Key , Blur, RGB Curves , Tamp و Gamma Correction بخش از امکانات محیط ترکیب Blender می باشد. شما میتوانید لایه های رندر شده خود را در این محیط ترکیب کرده و از قدرت فایل های HDRI نیز استفاده کنید.

رابط کاربری ساده Blender باعث می شود که به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید. حجم عظیمی از منابع آموزشی و پلاگین ها و نرم افزارهای تکمیلی به شما این امکان را می دهد که در محیط سیست عامل های windows , mac , linux و Free BSD از آن بهره مند شوید. مطمئن هستم اگر لیست پروژه های انجام شده توسط Blender را ملاحظه کنید، بسیار متعجب خواهید شد. این مطلب فقط میتوانم بخشی از توانایی های Blender را معرفی کنم و شما میتوانید با گشتی در اینترنت مطالب تکمیلی بیشتری را ملاحظه کنید و فراموش نکنید که Blender  همچنان رایگان است.


وبسایت رسمی بلندر

دانلود بلندر

گالری بلندر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد